2016-12-29

Min julafton

jul-4

Jag försöker ännu krampaktigt hålla kvar julen en liten stund till. Inte för att det känns som jul i kroppen längre, men jag skulle gärna ännu hinna bädda ner mig i soffan med en konfektask i famnen och en julfilm på tv innan jag lämnar julen bakom mig. Det har varit en underbar men lång jul med fullspäckat schema och nu längtar jag efter att få göra ingenting.

Tänkte ändå visa lite av vad jag hållit på med under julhelgen och vi börjat väl med självaste julafton. Dagen jag längtar till minst halva året. 

jul-1

Vi började julafton med att åka tidigt iväg till Solf för att äta frukost med mamma. Vår finaste jultradition är att mamma (eller någon annan) läser saga under frukosten så det ville vi inte missa.

jul-3

Efter frukosten åkte jag och mamma ut i regnet för att tända ljus vid gravgården.

JUL-5

I samma väva hämtade vi mommo och moffa, väl hemma igen var det dags för lite kaffe och julstjärna.

jul-6

Sen skulle maten fixas, bordet dukas och ljus tändas. Mommon och moffan bänkade sig i soffan och tittade på Kalle Anka så länge, och jag kan erkänna att jag också hade lite svårt att hålla mig borta från tv:n.

jul-10

Dags att föräta sig, mest på förrättsbordet.

jul-11 
I år var det bara jag, Nicke, mamman, pappan och mommo och moffa som firade jul i Solf. Förstås alltid tråkigt att inte vara alla syskon samlade men också mysigt på sitt sätt att vara så få att man hinner äta och prata i lugn och ro med allihopa. 

jul-12

Min uppgift brukar vara att fixa efterrätten. I år blev det en cheescake med pepparkaksbotten, kola i mitten och lingon ovanpå. Mums.

jul-14

Efter maten var det dags för mommo och moffa att öppna lite paket innan de åkte hem och vi vidare till min äldsta bror och hans familj för att få vara med när tomten kom.

jul-15

Hemma hos min bror möttes vi av nervösa glada barn som ivrigt väntade på tomten som passligt nog knackade på bara en stund efter oss.

jul-19

Både barn och vuxna hade visst varit väldigt snälla i år för julklapparna verkade aldrig ta slut.

jul-22

Sen öppnade vi julklappar hela kvällen kändes det som. Barnen var glada, och trötta, och jag och Nicke åkte hem först vid två efter en fin jul med många fina människor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar