2016-12-14

En liten lista om julen

1. Har du druckit säsongens första glögg än?
Jodå, första glöggen drack jag på lillajul och efter det har det hunnit bli några muggar till.

2, Gillar du att köpa julklappar?
Tycker att köpa julklappar är ett sånt där trevligt stressmoment. Jag är duktig på att planera och fundera men när det kommer till kritan så kan jag inte bestämma mig och det slutar med att jag måste beställa hälften på nätet lite för sent för att jag skall vara säker på att de hinner komma fram till jul.

Adventskalender

3. När brukar du julpynta
Allra senast börjar jag på till lillajul, Nicke tillåter mig inte pynta fören då. I år bor jag ju dock på deltid för mig själv så i Jeppis hemmet åkte nog julstjärnorna upp i fönstret i mitten av november.

4. Köper du mer julpynt för varje år?
Jag jobbar nog ännu på min julpyntssamling eftersom att det inte är så många år jag bott i egen lägenhet i juletider. I år har jag dock inte skaffat något nytt alls ännu, mest för att jag ju inte är i Jeppis över julen utan mest hemma hos Nicke.

5. Hur klär du granen?
Jag brukar klä granen med en lång ljusslinga med små ljus, röda bollar, polkagrisar, mina julgransbollar med Elsa Beskow motiv och lite andra fina julgransbollar, och möjligtvis lite glitter.

julgran

6. Hur firar du jul?
Jularna ändrar lite hela tiden nu sen jag blivit äldre. Förra året firade jag för första gången borta från barndomshemmet men i år blir det en jul med familjen igen. Vi tittar på Kalle Anka, äter julmat och öppnar julklappar och till kvällen åker vi hem till min äldsta bror.
Min mamma fyller år på juldagen så då samlas hela familjen (de som råkar vara i Österbotten) och äter julmat igen och firar med prinsesstårta, den dagen brukar vara den allra skönaste runt julen.

7. Julens måste på julbordet?
All fisk kunde jag aldrig vara utan, älskar gravad lax och sik, och alla sillar.

8. Vilken är den bästa julfilmen
Jag tänkte skriva att jag inte kan välja mellan Love Actually och How the Grinch stole christmas, men jag är ju smått kär i Grinchen så den julfilmen vinner nog alla gånger.

9. Bästa julgodiset?
Jag älskar att göra eget julgodis och favoriten är en lakritskola doppad i choklad med havssalt på. Om du älskar sött och salt tillsammans så är det här den julgodis du skall testa! (Recept här)

julgodis

10. Vad av allt juligt kan du vara utan?
Jag kan skippa morots- och kålrotslåda.

11. Bästa jullåten?
Förra året skrev jag om mina bästa jullåtar här, den jag just nu tycker allra bäst om är Glee versionen av The most wonderful day of the year.




(Lista tagen härifrån)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar