2018-12-01

Ny månad betyder nytt upplägg i min Bullet journal.

Det var nån gång under sommaren 2017 som jag stötte på bullet journaling för första gången, och kände rätt snabbt att det kunde vara nåt som passar mig då jag älskar att planera, fundera och skriva listor. Jag är också en anteckningsblocks-hoarder. Köper nya block konstant och vågar inte använda dem för att de är för fina eller så fyller jag upp bara några sidor fören jag börjar på ett nytt. Så det där med bullet journaling kändes som en vettig grej för mig så att jag kan ha ett block där jag samlar allt.

december bullet journal
Jag försökte mig på att använda ett vanligt häfte för att testa på bullet journaling första gången på sommaren 2017 men det inspirerade mig inte värst mycket så jag köpte min första "riktiga" bullet journal i slutet av 2017. Jag har alltså i ett år nu försökt hitta ett sätt som passar mig, vilket visade sig vara rätt svårt. Jag har lidit av en hel del prestationsångest, vilket är himla sjukt och onödigt då min bullet journal bara är för mig. Jag har ändå inte kommit ifrån att jag vill att det jag samlar ska vara fint. 

Eftersom jag satt något höga krav på mig själv så har jag ändrat mitt sätt att använda min bullet journal en hel del under året. Nu känns det som att jag hittat det jag känner är viktigast för mig att ha med. Och istället för att känna prestationsångest så har jag försök tänka mig det som ett sätt för mig att öva och experimentera med lettering och att rita. Nu så här ett år senare känns det roligt att se tillbaka och konstatera att jag blivit bättre på bådadera. 

Okej, kanske får vara färdigt funderat om mina tankar kring det här med bullet journal för egentligen tänkte jag bara att jag skulle våga mig på att faktiskt visa hur min bullet journal ser ut för december.

december bullet journal december bullet journal

Det mesta jag ritar söker jag efter inspiration för från pinterest. Jag har så länge levt i tron om att jag verkligen inte kan rita, men har dock konstaterat att det brukar bli rätt bra om jag har någon typ av mall att utgå ifrån. De här renen till exempel, jag visste att jag vill rita en ren på min första december sida men visste inte hur så jag letade upp renar på pinterest och inspirerades av några olika. Väldigt nöjd med min juliga ren! 

december bullet journal

Fortsatte med ett uppslag med ett citat och en uppsikt över månaden. Jag använder fortfarande en kalender för att hålla koll på saker, främst skolan, men gillar ändå att min bullet journal kan ge mig en bättre överblick av månaden. 

december bullet journal december bullet journal

Det första jag fastnade för med bullet journaling var alla olika typer av "trackers". Jag har hunnit testa på många olika varianter och hållit koll på många olika saker men de två jag just nu känner jag får mest ut av är att hålla koll på mitt mående och sådant jag känner är viktigt att jag gör varje dag (eller tycker är roligt att hålla koll på helt enkelt). Det varierar ganska mycket från månad till månad vad jag håller koll på, men det har hjälp mig att bli bättre på många saker det här året! Som att komma ihåg att fläta mitt hår före jag går och sover, sätt några minuter per dag på att plocka bort det som skräpar hemma och att använda tandtråd.

december bullet journal

Jag valde också att lägga till lite extra rum för att skriva ner sådant jag vill göra eller funderar på nu i december. Jag lade också till en sida för recept. Tror inte att jag egentligen kommer skriva recept där men skriva upp sådant jag vill baka eller göra nu i december då jag vet att jag brukar vilja baka och göra mycket julgodis.

Jag har också ett uppslag för julklappsidéer och för att hålla koll på vad jag köpt till vem. Den har jag dock hunnit börja fylla i så den får hållas hemlig.

december bullet journal
december bullet journal

Till sist kommer mitt veckouppslag för nästa vecka. Jag brukar faktiskt inte göra såna här veckouppslag utan bara reservera en tom sida för varje vecka, främst för att skriva ner olika listor för sådant jag ska göra. Nu i december kände jag ändå att det kunde vara vettigt med lite rum för varje dag då jag vet hur mycket jag älskar att planera den här månaden. Plus att jag har mycket skolarbete som ska fixas under december, så jag tänker att jag faktiskt får strukturera upp mig lite bättre än vanligt för att hinna med både skolarbete och roliga saker! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar