2018-12-06

Så här spenderade jag självständighetsdagen.

dec032

Vaknade upp till ett soligt vinterlandskap efter lång och välbehövlig sovmorgon. Det är fascinerande hur det alltid lyckas vara vackert väder på självständighetsdagen. Men väldigt fint att det är så. Som att vädret säger grattis. 

dec031

Hade tänkt ägna dagen åt skolarbete men när Sandra hörde av sig och ville komma bort från jobbandet så kände jag att en dag utan en tanke på skolan kunde vara väldigt bra för mig. Så vi bestämde oss för att gå på kvinnornas julmässa till att börja med. Tog en promenad till mässan och konstaterade att det var mitt perfekta vinterväder ute. 10 centimeter snö till på marken och jag skulle vara helt okej med att vintern är 6 månader lång här i Finland. 

dec033

På kvinnornas julmarknad var det mycket människor. Inte så mycket roligt att köpa kan jag känna, mycket sockor och bakverk. Jag som inte brukar köpa grejer på såna här tillställningar kom ändå hem med några kort och en pepparkaksform. 

dec036

Efter mässan åkte vi in till stan. Passade på att gå och beundra julpyntet på torget. Kan dock erkänna att jag inte är jätte förtjust i de där tre stora julgransbollarna. De känns inte som att de har nåt sammanhang just där. Men samtidigt så är ju allt extra ljus trevligt den här tiden på året. 

dec038

Sedan hamnade vi på Espresso house, ett av få cafén som var öppna idag. 

dec039 dec043

Efter att vi kaffat färdigt gick vi en runda runt stan för att se om det fanns mer fint julpynt. Vi hamnade dock där på torget igen med julgranen och de stora julgransbollarna. 

dec048

Vinkade hejdå åt Sandra och åkte hem där Nicke höll på att fixa middag åt oss. Lite extra lyxigt dagen till ära. 

dec050 dec052

Efter maten bänkade vi oss framför teven med efterrätten och tittade på slottsbalen. Känner att slottsbalen är en viktig ingrediens för att det på riktigt ska kännas som självständighetsdag. Jag tycker om att titta på klänningarna, som så många andra. I år var jag ändå rätt imponerad av flera klänningar. 

Och nu är klockan snart midnatt och sängen lockar. Imorgon har jag faktiskt ledigt från skolan, något som händer väldigt sällan. Ska väl ägna den åt skolarbete men det känns helt okej efter en skön och rolig ledig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar