2015-09-15

Pizza night

Pizza

I lördags var det dags för Pizza bakning i vårat hem! Jag har gjort egen pizza många gånger förr, men ville pröva på ett nytt recept. Såg en video på youtube med ett recept jag blev sugen på att testa, så så fick det bli!

Pizza

Började med att blanda 500 gram mjöl, en tesked salt och en tesked socker. I det hällde jag ca 30 gram jäst blandat i 300 milliliter fingervarmt vatten. Blandade ihop och lät jäsa länge (en timme ungefär). Själva receptet var ju rätt vanligt för pizzadeg, men det nya för mig var att degen skulle knådas i 10 minuter innan den skulle jäsa.

Pizza

När degen var färdigt jäst var det dags för det roliga, göra fina pizzor! Fyra stycken rätt stora pizzor räckte degen till. 

Pizza Pizza

Och en skulle de förstås få fyllning på sig. Mina pizzor fick ananas, räkor och skinka, allt det godaste! Nicke valde köttfärs och paprika på sina pizzor, och förstås massor med ost.
Sen åkte de in i ugnen i 10 minuter i 230 grader. 

Pizza Pizza

Resultatet blev väldans goda pizzor att avnjuta framför finnkampen en vanlig lördagskväll.

Titta här på filmen jag tog receptet från för en mer ingående beskrivning på att göra riktigt god pizza!
https://www.youtube.com/watch?v=IlK4b-K0870

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar