2015-12-02

En julelista


Pepparkakor eller lussebullar? pepparkakor alla dagar.
Skumtomtar eller knäck? Knäck.
Ischoklad eller marsipan? Marsipan, helst i form av en gris. 
Köttbullar eller prinskorvar? Äter inte korv så då får de bli köttbullar, även om det inte är nåt jag brukar äta på julen.
Julkorv eller julskinka? Julskinka förstås. Vad är helst julkorv? 
Lax eller sill? Lax om den är kallrökt eller gravad, annars sill.
Sylta eller pastej? Nej tack.

Julafton

Paradis eller Aladdin? Paradis, föredrar ljusare choklad.
Revbensspjäll eller lutfisk? Revbensspjäll. Bara lukten av lutfisk får mig att må lätt illa.
Glögg eller julmust? Glögg.
Rödbetsallad eller dopp i grytan? Nee.. 
Ris a la Malta eller gröt? Gröt. Mums!
Hemma eller borta? I år blir första gången jag inte firar hemma i Solf, skrämmande men det blir säkert bra det också!
Utomlands eller Finland? Finland, har svårt att tänka mig en jul utomlands faktiskt. 
Ge eller få? Att ge presenter är en av mina favorit saker. 
Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Sunes jul, men Mysteriet på Greveholm är en stark konkurrent. 
Chokladkalender eller paketkalender? När jag var liten älskade jag att få paket varje morgon, men nu nöjer jag mig gott och väl med mina två minion chokladkalendrar.
Plastgran eller äkta? Äkta alltid.
Arne Weise eller Ernst? Har ingen stark känsla för någon av dem, men tror jag måste välja Ernst. Han är ju rätt mysig ändå. 
När vill du att första snön ska falla? Nångång i november, men då får det lov att vara färdig snöat i Mars.

vinter

Har du haft en grön gräsmatta på julen? Tyvärr har jag upplevt några såna också.
När är det dags att pynta? Runt första advent känns väl rimligt.
Kan du komma på något negativt med julen?
 Allt för mycket. Den galna konsumtionen, att så många människor mår dåligt runt jul t.ex. 
Favoritjulfilm?
 Men alla julfilmer är ju så bra! Ska jag nämna några som jag ser varje år så är det Grinchen, Tomten är far till alla barnen och Love actually.
Favoritjulkalender?
 Sunes Jul ser jag på varje år, så det är nog den. 
Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? 
Jag brukar vara nöjd där en vecka in i januari ungefär. 
När öppnar du dina julklappar?
 På julaftonskvällen.
Favoritjuldoft? 
Varm glögg, pepparkaksbak och när granen tas in. 
Vad framkallar mest julstämning?
 Lätta fallande snöflingor, tända ljus, julbrunch med vännerna eller glögg i soffan under en filt med en julfilm på tvn. 
Vad är viktigast med julen?
 Att få umgås med familj och vänner. 
Kålrotslåda eller morotslåda?
 Ingendera, förlåt men jag kan bara inte med dessa lådor.
Julkyrkan eller Kalle Ankas Jul?
 Konstig sak att jämföra. Förra året blev det varkendera, i år hoppas jag på julkyrka i Åbo domkyrka. 

snö


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar