2015-12-03

De bästa julsångerna


Julsånger är något som höjer min julstämning till skyarna, och det tror jag nog inte jag är ensam om. I år sparade jag mig fram tills lilla jul (till största del på grund av nicke) innan julsångerna började spelas. Nu är det främst julmusik som hörs ur mina högtalare, och så kommer det vara fram till jul. Dock ska det ju vara rätt julmusik och inte vad som helst. Jag varvar mycket muntra julsånger från Glee med sorgliga Sufjan Stevens.


Min allra finaste julsång tror jag ändå är Koppången. Den sjöng vi redan i högstadiet på någon julfest om jag inte minns fel, och redan då fick jag gåshud. Sedan hörde jag den efter några år på Pedavoces julkonsert, då föll tårarna genom hela sången. Efter det har jag också fått sjunga den själv i Pedavoces. Och nu är den troligtvis min mest spelade julsång.


Min nästa favorit är Fairytales of New York. Det finns oändligt många fina versioner av den, men jag har fastnat speciellt för Gianna and Sarah (frånWalk off the earth) eftersom att jag älskar dom två tillsammans.


Sen kan jag ju inte skriva om mina favoriter och inte nämna Tommy Körberg. I min familj har vi en speciell kärlek till Körberg. Min mamma äger en julskiva och det är hans. I många många år suckade och stönade vi när hon dagarna före jul spelade hans allt för pampiga låtar. 
Men senaste åren slutade mamma spela skivan, och jag och min syster Ida saknade så vår älskade Tommy att det va vi som var tvungna att leta fram den. Favoriten är förstås denna glättiga sång om vackra bjällror.. Det blir ingen jul i vårat hus utan Tommy Körberg helt enkelt.


Sen när jag har lyssnat på allt glatt måste jag byta til Sufjan Stevens. Älskar honom. Älskar hans jul musik. Och skönt att allt med julen inte bara är glitter och glada barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar