2018-07-12

Med smak av min barndom - recept på chokladbollar

maj045

Den smak som gör mig mest nostalgisk, och mest tar tillbaka mig till min barndom är nog dessa chokladbollar. Jag vet att det finns många olika varianter på chokladbollar men receptet på de här som är inpräntat i mitt huvud för alltid. Det här var den där syndiga grejen som slängdes ihop när sötsuget tog över allt för mycket, den godsak jag bakat flest gånger i mitt liv. Älskar dem fortfarande, även om det är väldigt sällan jag gör sådana nu för tiden. Tänkte att goda, enkla recept ska man inte hålla för sig själv så här kommer recept på dess små godsaker.

     Recept

  • 100 gram Smör
  • 3 dl havregryn
  • 4 msk socker
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk kallt kaffe

  • Blanda alla ingredienser till en jämn smet. Rulla till bollar. Rulla bollarna i pärlsocker eller kokos och låt stå i kylskåp en stund innan du smaskar i dig dem!

maj009 maj044

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar