2015-07-08

En och en halv dag till i Wien

På torsdag var det dags för den mest fullbokade dag med många sevärdheter på listan. Det var vår sista hela dag i Wien och vi ville hinna se åtminsotne Schönbrunn, Belvedere och Hundertwasserhaus. 

Wien Wien
Så vi steg upp tidigt och började med Schönbrunn!
Det var stekhett ute och allt var stor och pampigt.Vid Schönbrunn hittade vi
också ett Zoo, finaste zoot jag någonsin besökt där djuren hade fina hem och där
fanns alla söta djur som pandor och isbjörnar.

Wien Wien Wien Wien Söta små djur överallt!
Himla skönt att göra nåt annat än titta på maffiga byggnader en stund.

Wien Sen var det dags att göra en grej vi planerat hela resan - äta mammas
födelsedagstårta! Även om mamman fyllde 60 i december så var ju det här
hennes firar resa och då måste vi förstås fira med tårta.

Wien 155Wien Sen var vi tvugna att dansa lite på kullarna vid Schönbrunn och sjunga
"The hills are alive.."eftersom att vi aldrig riktigt gjorde det i Salzburg.

Wien Wien Wien Wien Vårt nästa stopp var Belvedere där vi skulle titta på målningen Kyssen.
Ännu en mäktig byggnad som också hade en fin gård att strosa i.

Wien Wien Och vårt sista måste i Wien var att se de väldigt färglada Hundertwasserhaus.
Vi åt också god mat efter det, och hann ta en sista sväng på shoppinggatan
innan det var dags att gå hem och sova den sista natten i staden.

 Nästa dag var det dags att ta sig till flygfältet för att flyga hem, men innan
det hann vi besöka ett tivoli där vi åkte ett 100 år gammalt pariserhjul
och tittade på staden en sista gång.
  WienWien Wien


Och vår resa tog slut med en lång resa hem med många timmars väntan på Oslos flygfält. Jag och mamman stannade sen i Helsingfors en natt och en dag eftersom att vi inte ville stressa hem. I Helsingfors fick mamman också sin 60-års present av mig och Ida, men den ska jag visa en annan dag.

Vår resa var magisk och hektisk, och jag älskar att resa med min syster och min mamma. Mina fötter har aldrig förr varit lika sjuka, och aldrig förr har jag sett så mycket magiskt som fått mig att tappa andan. Jag hittade mitt dröm slott, förälskade mig i Salzburg och fick andas Europeisk storstads. Finare resa kan man inte önska sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar