2016-10-25

En dag i Stockholm

Stockholm 005

Förra veckan hade jag höstlov, och kände att jag ville se något annat än lilla Vasa. Att komma bort på riktigt är alltid det bästa för att glömma all stress hemma. Eftersom att varken jag eller Nicke äger giltiga pass för tillfället så var det inget alternativ att flyga någonstans så vi bestämde att en kort tripp till Stockholm fick göra jobbet! 

stockholm 002 Stockholm 003

Jag lyckades få Nicke övertygad om att äta på buffé ena båt resan, så vi styrde genast stegen till buffén som var smockfull! Något stressande det där med buffé. Jag åt räkor och efterrätt (och lite annat också), egentligen är det därför jag går på buffé på båt - för räkorna och kakorna!

Stockholm 007 Stockholm 008 Stockholm 011

Båten kom till Stockholm okristligt tidigt och vi (mest jag) var fruktansvärt trötta och griniga. Eftersom att vi hade mycket tid fören något i staden skulle öppna så gick vi och satt oss på första bästa öppna café för att äta frukost. Jag som älskar att sitta länge och titta på människor var hemskt nöjd när Nicke, som aldrig vill sitta länge på café, inte kunde klaga på att vi inte gick vidare så fort kaffet var uppdrucket. 

Stockholm 013 Stockholm 016 
När klockan blev nie promenerade vi i långsam takt mot djurgården.
  Stockholm 017Stockholm 021 
För där skulle vi titta på skeppet Vasa! Jag har sett skeppet en gång tidigare men Nicke ville gärna se spektaklet så det fick bli vår enda bestämda aktivitet under dagen. Och skeppet var minst lika stort och mäktigt som senast. 
  Stockholm 020Stockholm 023

Vi promenerade tillbaka in till Stockholms Centrum och spenderade resten av dagen med att titta runt i butiker, dricka kaffe och äta goda hamburgare. 
  Stockholm 025Stockholm 026 Stockholm 027

Efter en lång men rolig dag gick vi tillbaka till båten. Vi var trötta och hade sjuka fötter, men tänkte ändå att vi måste uppleva lite båtliv, så efter lite taxfree shopping gick vi och tog varsin riktig paraplydrink (fast utan paraplyn) och gick sedan nöjda och la oss före midnatt.

Vår första gemensamma utlandsresa blev inte så stor och livad som vi först tänkt oss, men lika bra att börja smått. Skönt var det att komma bort hemifrån, och roligt var det att resa lite längre än till Åbo tillsammans!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar